Przedsiębiorcy uzyskają szeroki dostęp do rejestrów informacji gospodarczej – Ruszyły Centra Informacji Gospodarczej

W czwartek 26 czerwca 2008, podczas konferencji prasowej nastąpiło ogłoszenie rozpoczęcia działalności Centrów Informacji Gospodarczej w dziewięciu miastach w Polsce. W konferencji wzięli udział przedstawiciele trzech instytucji, które powołały do życia Centra Informacji Gospodarczej – Związku Banków Polskich, Biura Informacji Kredytowej SA oraz InfoMonitora BIG SA.

Dzięki sieci Centrów Informacji Gospodarczej polscy przedsiębiorcy uzyskają szeroki i łatwy dostęp do informacji gospodarczej dotyczącej ponad 17 milionów osób. Możliwe będzie szybkie sprawdzenie rzetelności kontrahentów, weryfikacja klientów oraz skuteczne odzyskiwanie zaległych płatności. Centra Informacji Gospodarczej będą nie tylko ułatwiać dostęp do zasobów informacji, ale także prowadzić edukację oraz doradzać przedsiębiorcom w zakresie zarządzania ryzykiem.

Przedsiębiorcy coraz częściej, przy zawieraniu umów handlowych poszukują informacji o swoich potencjalnych kontrahentach, aby mieć pewność, że wywiążą się oni ze zobowiązań. Coraz ważniejsze staje się także przekazywanie informacji na swój własny temat, aby budować pozytywną historię kredytową oraz dbać o wiarygodność w kontaktach handlowych.

Odpowiadając na rosnące zainteresowanie przedsiębiorców, Związek Banków Polskich, wspólnie z Biurem Informacji Kredytowej SA oraz InfoMonitorem Biurem Informacji Gospodarczej SA uruchomił, w pierwszym etapie w 9 miastach, specjalne Centra Informacji Gospodarczej, których zadaniem jest ułatwienie przedsiębiorcom dostępu do największych w Polsce rejestrów gromadzących informacje gospodarcze: Centralnej Ewidencji Dłużników InfoMonitora Biura Informacji Gospodarczej, bazy Biura Informacji Kredytowej oraz rejestrów prowadzonych przez Związek Banków Polskich. W rejestrach tych zgromadzono ponad 44 miliony informacji dotyczących umów i zobowiązań ponad 17 milionów konsumentów oraz przedsiębiorców.

„Warunkiem bezpiecznego obrotu jest powszechność wykorzystywania informacji gospodarczych. Im więcej osób z nich korzysta, tym bardziej przejrzysty jest rynek. Chcielibyśmy, aby w niedalekiej przyszłości wszystkie działania biznesowe w naszym kraju zaczynały się od skorzystania z zasobów jakimi dysponują instytucje gromadzące informacje o rzetelności płatniczej konsumentów i przedsiębiorców. Wiarygodność i przejrzystość są przepustką do ubiegania się o szybsze i oferowane na lepszych warunkach usługi kredytowe, nie tylko bankowe” – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.

Centra Informacji Gospodarczej zostały już uruchomione w Warszawie, Gdańsku, Szczecinie, Katowicach, Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Poznaniu i Rzeszowie. W pozostałych województwach z CIG-ami można skontaktować się obecnie za pośrednictwem przedstawicieli InfoMonitora BIG S.A. W perspektywie najbliższych kilku lat, przy założeniu dalszego dynamicznego wzrostu zainteresowania przedsiębiorców wykorzystaniem informacji gospodarczej, liczba placówek CIG powinna osiągnąć ok. 50.

Centra Informacji Gospodarczej powstały w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku: poszukiwanie wiedzy dotyczącej informacji gospodarczej i zainteresowanie korzyściami płynącymi z możliwości współpracy z podmiotami gromadzącymi i udostępniającymi informacje o rzetelności płatniczej przedsiębiorców i konsumentów. W ostatnim roku zainteresowanie działalnością takich instytucji jak InfoMonitor zdecydowanie wzrosło, o czym świadczy chociażby liczba raportów pobieranych w biurze (ponad 1,4 miliona w roku 2007 i już ponad 1,5 miliona do połowy czerwca tego roku).

Przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają także korzyści płynące z tak zwanej miękkiej windykacji prowadzonej dzięki współpracy z InfoMonitorem. W tym roku biuro odzyskało dla swoich klientów prawie 58 mln zł. Jest to jednak tylko część odzyskanych należności wynikająca z faktu wpisania do Centralnej Ewidencji Dłużników InfoMoniotra i późniejszego uregulowania należności przez dłużników.. Szacuje się, że co najmniej 50% wszystkich dłużników spłaca swoje zobowiązania natychmiast po uzyskaniu informacji, że zostaną zgłoszeni do Ewidencji (czyli są to osoby, które nigdy w tej bazie się nie znalazły, a jednak na wskutek działania prewencyjnego spłaciły swoje zobowiązania). Oznacza to, że łącznie spłaconych zobowiązań mogło być w tym roku ponad 150 mln zł.

W Centrach Informacji Gospodarczej pracę znalazło już 40 wykwalifikowanych doradców, którzy oferują swoją pomoc przedsiębiorcom. Rolą doradców będzie nie tylko umożliwianie rozpoczęcia współpracy z takimi firmami jak InfoMonitor, ale przede wszystkim doradztwo i edukowanie w zakresie polepszenia swojej płynności finansowej, dzięki wykorzystaniu wiedzy o potencjalnych kontrahentach.

„Już od samego początku naszej działalności widzimy, jak bardzo przedsiębiorcy poszukują informacji o sposobach weryfikowania swoich kontrahentów, pytają też o możliwości uporania się z zaległymi płatnościami. Naszą rolą jest przede wszystkim edukowanie jakie możliwości daje przedsiębiorcy polskie prawo oraz co robić, aby minimalizować ryzyko w obrocie gospodarczym. Istotną sprawą jest także przekonywanie ludzi do korzyści płynących z budowania pozytywnej historii kredytowej. To ułatwia kontakt z bankami oraz podwyższa wiarygodność wobec klientów i kontrahentów” – opisuje swoją pracę Katarzyna Drobczyńska, szefowa śląskiego regionalnego Centrum Informacji Gospodarczej w Katowicach.

Jedną z istotnych zalet Centrów Informacji Gospodarczej jest to, że są ulokowane blisko przedsiębiorcy. Dzięki zbudowanej sieci, z profesjonalnymi doradcami CIG, można spotkać się w całym kraju. Niewątpliwą zaletą dla przedsiębiorcy jest także możliwość nawiązania współpracy z kilkoma instytucjami gromadzącymi informacje gospodarcze w jednym miejscu. Takiego podejścia nikt do tej pory nie zaoferował.

Materiały prasowe

Prezentacja

Podsumowanie konferencji (w formacie PDF)