Jak wynika ze sprawozdania z działalności Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, w roku 2010 znacznie wzrosła liczba skarg, w których konsumenci kwestionują zasady rozliczania przez banki przedterminowej spłaty zobowiązań kredytowych. Zwrócić należy uwagę, że zasady postępowania banków w tym zakresie zostały jasno określone w art. 8 ustawy z dnia 20 lipca 2001 roku o kredycie konsumenckim i banki najczęściej przenosiły ten przepis do umów.

Najczęstszym źródłem sporów jest nie zapoznanie się kredytobiorcy z umową i dokonywanie wpłat w dowolnych terminach i kwotach, bez uprzedniego powiadomienia banku o zamiarze dokonania przedterminowej spłaty, co powoduje, iż kredyt nie zostaje w całości spłacony.

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 roku wpłynęło do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego 1165 wniosków. Do dnia 31 grudnia 2010 roku wydano orzeczenia w 1117 przypadkach, z tego:

  • na korzyść klienta – 174,
  • zakończonych ugodą pomiędzy stronami sporu – 71,
  • na korzyść banku – 316,
  • zakończonych zwrotem lub odrzuceniem wniosku – 556.

Zakres merytoryczny wpływających wniosków przestawiał się w sposób następujący:

  • rachunki i lokaty bankowe – 142,
  • kredyty bankowe – 854,
  • obrót płatniczy, w tym różnego rodzaju karty bankowe –122,
  • papiery wartościowe – 0,
  • inne – 47.

Średnia wartość przedmiotu sporu w roku 2010 wyniosła 3.654,97 zł, natomiast średni czas rozpatrywania wniosku przez Arbitra w ubiegłym roku to 37 dni.

Więcej w pełnej treści informacji z działalności Arbitra Bankowego w 2010 r.