Ilu Polaków posiada kredyt, jaka jest średnia wartość zaciągniętego kredytu na zakup mieszkania, jak często korzystamy z kart kredytowych – te i inne przekrojowe informacje dotyczące rynku kredytowego w Polsce zebrał i opisał Związek Banków Polskich w nowym Raporcie „InfoKREDYT”.
Życie w XXI wieku to dla wielu Polaków życie „na kredycie”. Coraz wyższe wynagrodzenia skłaniają do zaciągania nowych zobowiązań ale także do budowy swojego majątku, również z myślą o przyszłych pokoleniach. ZBP w swojej publikacji prezentuje główne informacje na temat dynamiki zmian na polskim rynku kredytowym. Wśród omawianych trendów zawarte zostały kluczowe informacje na temat kredytów konsumpcyjnych, hipotecznych oraz kart kredytowych.
Bankowcy różnie oceniają dynamikę zmian w tych segmentach rynku kredytowego. Jak wynika z sierpniowego badania opinii TNS Kantar na zlecenie ZBP, ponad połowa badanych bankowców (52 proc.) oceniają, że w przypadku akcji kredytowej kredytów hipotecznych dynamika pozostanie bez zmian. W ocenie 26 proc. poprawi się, a zdaniem 7 proc. ulegnie pogorszeniu. Jednocześnie, 58 proc. respondentów przewiduje wzrost liczby aktywnie używanych kart kredytowych. Zdaniem 36 proc. liczba ta pozostanie na podobnym poziomie jak obecnie, a 5 proc. przewiduje spadek. W kontekście kredytów konsumenckich, 54% pytanych bankowców jest zdania, że najbardziej popularne kwoty kredytu konsumenckiego zawierają się w przedziale 4-15 tys. zł. Jednak w opinii 39 proc. badanych przedział ten wynosi już od 15 do 50 tys. zł.
W Raporcie „InfoKREDYT”, każdy rozdział poprzedzony został także częścią poradnikową, w przystępny sposób objaśniającą jak bezpiecznie korzystać z danego produktu finansowego i jakich błędów unikać.
– Dziś, aż ponad 15 milionów Polaków ma zawarte zobowiązania kredytowe różnego rodzaju, pozwalające na realizację ich planów życiowych. Szczególnie ważne jest jednak, aby korzystać z kredytu w sposób rozmyślny i odpowiedzialny. Od lat Związek prowadzi działania informacyjne dotyczące świadomego korzystania z różnych usług i produktów bankowych. Staramy się je rozwijać nie tylko wśród konsumentów, ale także docierać do szkół, uczelni, administracji państwowej czy samorządów – komentuje Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związków Banków Polskich. Jesteśmy bowiem przekonani, że systematyczna edukacja i stopniowe pogłębianie świadomości finansowej Polaków jest jednym z naszych podstawowych zadań – dodaje Prezes ZBP.
Przemysław Barbrich
* * * * * *
Raport „InfoKREDYT” to kolejna publikacja z serii wydawanej przez Związek Banków Polskich. Dotychczasowe dotyczyły m.in. oszczędzania (Poradnik „Warto Oszczędzać”), cyberbezpieczeństwa (Raport „Cyberbezpieczny Portfel”) czy sytuacji gospodarczej w regionach (Raport „RegioBank”). ZBP regularnie wydaje także raporty tematyczne poświęcone sytuacji na rynku mieszkaniowym (Raport AMRON SARFiN), bankowości elektronicznej (Raport NetB@nk) i zastrzeganiu utraconych dokumentów (Raport InfoDOK). Wszystkie materiały dostępne są na: www.zbp.pl/raporty