Możliwie precyzyjne dostosowanie instytucji do potrzeb klienta to cecha charakterystyczna strategii banków. Optymalne wykorzystanie potencjału posiadanych i pozyskiwanych danych o kliencie może zdecydować o powodzeniu wdrożenia, jednak z drugiej strony bankowość musi w swych działaniach uwzględniać coraz szerszą listę zagrożeń.
Na pewno za kilka lat sytuacja będzie zupełnie inna, zwłaszcza jeśli uwzględnimy wpływ takich czynników, jak działania fintechów, których w tej chwili do końca nie potrafimy przewidzieć.
Również Grzegorz Olszewski, prezes zarządu Alior Banku, uważa, że potrzeby klienta były, są i będą podstawowym czynnikiem wzrostu biznesu. Kiedyś analiza potrzeb koncentrowała się na bezpośredniej relacji banku z klientem, dziś się digitalizuje i przenosi do kanałów zdalnych. Sama technologia zwiększa zdolność analizowania potrzeb odbiorcy. – Na podstawie chociażby historii relacji z klientem jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć, jakich produktów on potrzebuje. Możemy też zaproponować klientowi większą paletę produktów w formie bankowości internetowej czy mobilnej, co lepiej zabezpiecza potrzeby klienta, nie tylko bankowe – podkreśla Grzegorz Olszewski.
Dynamiczne zmiany technologiczne uwypuklają istotność kwestii bezpieczeństwa. Zwraca na to uwagę Sławomir Soszynski, wiceprezes ING Banku Śląskiego. – Nie uważam, że banki muszą być konserwatywne. Muszą spełniać wymogi regulacyjne i bezpieczeństwa. Musza spełniać rolę instytucji zaufania publicznego oraz dostawcy usług bankowych. Bezpieczeństwo jest taką samą wartością biznesową jak dowolny produkt bankowy. Zatem wdrażanie usług bankowych, które nie są bezpieczne, mija się z podstawowym celem funkcjonowania instytucji finansowej. Bank bez właściwych mechanizmów bezpieczeństwa traci reputację i zaufanie klienta – wskazuje Sławomir Soszyński.
Zapraszam do analizy całego marcowego wydania „Miesięcznika Finansowego BANK”, poszerzonego o dwa raporty specjalne – „Horyzonty bankowości 2023” oraz „Zarzadzanie wierzytelnościami”.
Paweł Minkina
Redaktor naczelny
Miesięcznika Finansowego BANK
***
Pełne wydanie pisma jest dostępne w wersji papierowej (za pośrednictwem takich firm, jak: Kolporter, Empik, Kiosk24, Ruch SA, GLM Gajewski, Garmond Press SA) oraz elektronicznej (przez aplikację „BANK Miesięcznik Finansowy”, portal BANK.pl oraz e-Kiosk).
Prenumerata: www.BANK.pl/Prenumerata www.BANK.pl/BANK #MiesięcznikBANK