Każdy kto zgubił dokument tożsamości lub komu dokument ten został skradziony powinien jak najszybciej, dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia, zgłosić to w jakimkolwiek oddziale banku, którego jest klientem i złożyć stosowny wniosek o dokonanie zastrzeżenia w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.

Codziennie dokonuje się kilka milionów operacji polegających m.in. na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt czy pożyczkę. Niemal w każdym przypadku wymagane jest potwierdzenie tożsamości osoby zlecającej wykonanie takiej operacji.

Do najważniejszych dokumentów poświadczających tożsamość zalicza się:

 

 

 

 

  • dowód osobisty,
  • dowód osobisty tymczasowy,
  • paszport,
  • prawo jazdy,
  • książeczka marynarska,
  • książeczka wojskowa.
  •  

     

     

     

    Dbajmy o nie, gdyż zagubienie lub utrata któregokolwiek z nich może mieć przykre konsekwencje dla prawowitego właściciela zwłaszcza, że sposobów na wykorzystanie skradzionych dokumentów tożsamości jest wiele i wciąż pojawiają się nowe. Dziennie, w samych tylko bankach, notuje się kilkadziesiąt przypadków świadczących o próbach posłużenia się cudzym lub przerobionym dokumentem.

    W obronie przed realizacją transakcji oszukańczej oraz chroniąc interesy swoich klientów banki utworzyły elektroniczny system wymiany informacji o nazwie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. Do akcji zainicjowanej przez banki włączyli się także m.in. poczta, policja i operatorzy telefonii komórkowej.

    Informacja wskazująca, że dokument jest zastrzeżony w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE, a tym samym wyeliminowany z obrotu, pojawia się we wszystkich placówkach bankowych i u innych podmiotów uczestniczących w Systemie w czasie niemal rzeczywistym.

    W razie utraty dokumentu należy:

    1. niezwłocznie powiadomić jeden z oddziałów znajdujących się w sieci banku, w którym posiadamy rachunek lub którego jesteśmy stałym klientem – tak postępujemy zarówno w przypadku zwykłego zgubienia, jak i utraty dokumentu w wyniku kradzieży;
    2. złożyć wniosek o zastrzeżenie dokumentu – dyspozycja jest potrzebna aby bank wpisał zastrzeżenie do Centralnej Bazy Danych Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. Pisemne potwierdzenie przyjęcia dyspozycji może być wydawane na życzenie klienta;
    3. powiadomić najbliższą jednostkę policji jeśli dokument został utracony w wyniku kradzieży.

    Ostatni krok to podjęcie działań w celu uzyskania nowego dokumentu.

    Przy okazji przypominamy o zbliżającym się terminie utraty ważności starych, blankietowych dowodów osobistych ? są ważne do końca 2007 r.