Każdy kto zgubił dokument tożsamości lub komu dokument ten został skradziony powinien jak najszybciej, dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia, zgłosić to w jakimkolwiek oddziale banku, którego jest klientem i złożyć stosowny wniosek o dokonanie zastrzeżenia w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
Codziennie dokonuje się kilka milionów operacji polegających m.in. na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt czy pożyczkę. Niemal w każdym przypadku wymagane jest potwierdzenie tożsamości osoby zlecającej wykonanie takiej operacji.
Do najważniejszych dokumentów poświadczających tożsamość zalicza się:
Dbajmy o nie, gdyż zagubienie lub utrata któregokolwiek z nich może mieć przykre konsekwencje dla prawowitego właściciela zwłaszcza, że sposobów na wykorzystanie skradzionych dokumentów tożsamości jest wiele i wciąż pojawiają się nowe. Dziennie, w samych tylko bankach, notuje się kilkadziesiąt przypadków świadczących o próbach posłużenia się cudzym lub przerobionym dokumentem.
W obronie przed realizacją transakcji oszukańczej oraz chroniąc interesy swoich klientów banki utworzyły elektroniczny system wymiany informacji o nazwie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. Do akcji zainicjowanej przez banki włączyli się także m.in. poczta, policja i operatorzy telefonii komórkowej.
Informacja wskazująca, że dokument jest zastrzeżony w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE, a tym samym wyeliminowany z obrotu, pojawia się we wszystkich placówkach bankowych i u innych podmiotów uczestniczących w Systemie w czasie niemal rzeczywistym.
W razie utraty dokumentu należy:
- niezwłocznie powiadomić jeden z oddziałów znajdujących się w sieci banku, w którym posiadamy rachunek lub którego jesteśmy stałym klientem – tak postępujemy zarówno w przypadku zwykłego zgubienia, jak i utraty dokumentu w wyniku kradzieży;
- złożyć wniosek o zastrzeżenie dokumentu – dyspozycja jest potrzebna aby bank wpisał zastrzeżenie do Centralnej Bazy Danych Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. Pisemne potwierdzenie przyjęcia dyspozycji może być wydawane na życzenie klienta;
- powiadomić najbliższą jednostkę policji jeśli dokument został utracony w wyniku kradzieży.
Ostatni krok to podjęcie działań w celu uzyskania nowego dokumentu.
Przy okazji przypominamy o zbliżającym się terminie utraty ważności starych, blankietowych dowodów osobistych ? są ważne do końca 2007 r.