Jak wynika z 10. edycji cyklicznego Raportu BIG przygotowywanego przez InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej S.A., w odczuciu przedsiębiorców przez ostatnie 3 miesiące wyraźnie zmniejszyło się bezpieczeństwo gospodarcze. Wskaźnik BIG spadł do poziomu 9,28 pkt. i jest o 5,61 pkt. niższy niż podczas pomiaru z początku roku.
W najnowszej edycji Raportu BIG poświęconego bezpieczeństwu działalności gospodarczej,wskaźnik badany cyklicznie przez BIG InfoMonitor,spadł we wszystkich ankietowanych grupach firm.Za zmniejszenie ogólnej wartości wskaźnika w największej mierze odpowiadają przedsiębiorcy indywidualni, wśród których spadł on aż o 14,19 punktów. W najmniejszym stopniu do zmiany wartości wskaźnika BIG przyczynili się dostawcy usług finansowych, w wypadku których odnotowano spadek jedynie o 0,42 pkt.
Po rekordowym wzroście wartości wskaźnika BIG na początku 2010, obecnie odnotowujemy korektę nastrojów wśród przedsiębiorców. W drugim kwartale odnotowaliśmy spadek o 37,67% wartości wskaźnika mówiącego o bezpieczeństwie prowadzenia działalności w Polsce – mówi Mariusz Hildebrand, Prezes Zarządu BIG InfoMonitor. – Jednocześnie obserwujemy spadek o 7 pp. odsetka należności płaconych w terminie. Jest to najwyższa negatywna zmiana odnotowana od sierpnia 2008 roku. – dodaje.
Obserwując tak pesymistyczne dane, nadzieję może wzbudzać prognoza przedstawicieli polskich firm na przyszły kwartał. Blisko dwie piąte (37%) firm w Polsce przewiduje poprawę sytuacji w przeciągu najbliższych trzech miesięcy. Jedynie 5% badanych jest przeciwnego zdania, a 58% nie przewiduje znaczących zmian w najbliższych miesiącach.
Należy jednak pamiętać o wzrastającym problemie zatorów płatniczych. W opinii badanych za największe zaległości płatnicze odpowiadają konsumenci (40%) oraz małe (22%) i średnie przedsiębiorstwa (19%). Jednocześnie dwie na pięć firm w Polsce wskazuje konsumentów jako klientów, od których najtrudniej odzyskać zaległe należności. Trend, jaki wyłania się z zebranych w badaniu danych, pokazuje, że im większy podmiot gospodarczy, tym łatwiej od niego wyegzekwować nieterminowe płatności.
W sytuacji, gdy odzyskiwanie zaległych należności staje się tak istotnym problemem dla przedsiębiorców, należy sprawdzić, kto się tym zajmuje. W 36% firm w Polsce tym zagadnieniem zajmują się działy windykacji, zaś w 28% działy księgowości. W zaskakująco wielu firmach (19%) za egzekwowanie zaległych należności odpowiada sam właściciel lub prezes przedsiębiorstwa. – Firmy, które skarżą się na zatory płatnicze próbując do tej pory same rozwiązać ten problem powinny zastanowić się nad wsparciem ze strony podmiotów zewnętrznych, takich jak Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor – podsumowuje Mariusz Hildebrand, Prezes InfoMonitora.
Pełna wersja raportu dostępna na na stronie www.cigi.pl w dziale Raporty.