Straciłeś kartę? Nie ryzykuj!

Kradzież bądź zgubienie karty płatniczej często oznacza poważne kłopoty. W najlepszym wypadku stracimy na jakiś czas tylko dostęp do konta (banki nie zawsze nam wydadzą nową kartę od ręki), w najgorszym – utracimy swoje oszczędności. Najlepszą metodą, aby uchronić się przed negatywnymi skutkami utraty karty, jest jej niezwłoczne zastrzeżenie. Ale jak to zrobić?

Wystarczy zadzwonić pod numer (+48) 828 828 828. Tam zostaniemy łatwo i szybko przekierowani do naszego banku, gdzie będziemy mogli natychmiast zastrzec kartę. Elektroniczny system rozpoznawania mowy poradzi sobie z nazwami banków wypowiedzianymina wszelkie, powszechnie wykorzystywane sposoby oraz może obsługiwać równolegle wiele połączeń. Infolinia działa w języku polskim, ukraińskim oraz angielskim.

Następnie – już w rozmowie z konsultantem – szybko zablokujesz możliwość korzystania z Twoich kart płatniczych, a Twoje pieniądze będą w pełni bezpieczne. Pamiętaj, że skrócenie czasu zastrzeżenia karty jest decydujące. W stresującej sytuacji, jaką jest kradzież, nerwowe przeszukiwanie kieszeni lub torebki w celu znalezienia numeru infolinii Twojego banku może tylko dołożyć stresu i niepotrzebnie wydłużyć cały proces. To właśnie w tym krótkim czasie przestępca może realizować transakcje, dlatego należy zastrzec kartę natychmiast po stwierdzeniu jej braku.

Po zastrzeżeniu karty płatniczej bank przejmuje odpowiedzialność za kolejne transakcje wykonane za jej pomocą. Nie oznacza to jednak, że klient nie zostanie obciążony wszystkimi kosztami, które wygenerował złodziej lub nieuczciwy znalazca. Prawo przewiduje odpowiedzialność właściciela do kwoty 150 euro w przypadku płatności z wykorzystaniem kodu PIN oraz 50 euro w przypadku płatności zbliżeniowych. Oznacza to, że nawet jeżeli w czasie, który minął od utraty karty do zgłoszenia tego faktu, niepowołana osoba wykona kilka płatności zbliżeniowych na sumę przewyższająca równowartość 50 euro, właściciel otrzyma zwrot pomniejszony o tę kwotę.

Należy pamiętać, że zastrzeżenie karty to trwałe i nieodwracalne zablokowanie możliwości dokonywania transakcji przy jej użyciu. Nawet jeśli po dłuższej lub krótszej chwili znajdziemy kartę, to nie będzie możliwości jej odblokowania, należy wtedy zamówić nową.

Twórcą i operatorem systemu Zastrzegam.pl i infolinii 828 828 828 jest Związek Banków Polskich. W Polsce jest ponad 44 mln kart bankowych. Z danych ZBP wynika, że najwięcej kart jest zastrzeganych w miesiącach wakacyjnych oraz w grudniu. To właśnie podczas urlopu najczęściej pozwalamy sobie na chwile beztroski i stajemy się potencjalną ofiarą złodziei. Grudzień to z kolei czas świątecznych zakupów, w placówkach handlowych robi się tłoczno, łatwo więc o utratę portfela. O bezpieczeństwo karty płatniczej należy jednak dbać codziennie. Pamiętając o tym, że bank powierza nam bardzo wygodny klucz do swojego sejfu w postaci karty, ale oczekuje od nas dbałości o jej bezpieczeństwo.

Więcej informacji na stronie www.Zastrzegam.pl dostępnej w języku polskim i ukraińskim.